screening dates

2019-02-10
2019-02-13
2019-02-14
2019-02-15
2019-02-16

EN: English subtitles
GER: German subtitles

16:15
19:00
16:30
19:30
17:00

OV: Original version
ND: No dialogue

CinemaxX 6 (P&I) (EN)
Delphi (EN)
CineStar 8 (EN)
Zoo-Palast 2 (EN)
Werkstattkino@silent green (EN)

P&I: Press and industry screening

Leakage

Leakage od Suzan Iravanian bude součástí Berlinale

Celovečerní debut íránské režisérky symbolickým a vizuálně oslnivým způsobem otevírá téma migrace, vykořisťování a všudypřítomné ropy.

21. ledna 2019 – Íránský film Leakage, který vznikl ve spolupráci s českými produkčními i postprodukčními společnostmi, byl vybrán mezi snímky v sekci Forum letošního 69. ročníku Berlínského mezinárodního filmového festivalu.

Jsem žena, jejíž tělo vylučuje ropu a jejíž manžel zmizel,“ vysvětluje Foziye, proč musí emigrovat do Německa. Foziye je v páté dekádě života a snaží se najít svého pohřešovaného manžela pod záminkou, že mu musí něco nesmírně důležitého říct.

Její strašné tajemství není odhaleno až do dne, kdy její dcera a sestra zjistí, že její tělo vyrábí ropu. Ropa, pro Foziyi životně důležitá látka, se pak stane středem drobných rodinných problémů. Zlom ale přichází ve chvíli, kdy Foziyino tělo zcela přestane fungovat. Ostatní postavy se tak dostanou do popředí následného chaosu.

 

O filmu

Migrace, role žen ve společnosti a posedlost dnešního světa ropou. I když se režisérský debut Suzan Iravanian dotýká velkých a závažných témat, stále zůstává i střízlivým a civilním kinematografickým dílem.

Bez šestnácti minut dvouhodinová hra řeči, hudby, zvuků a úchvatných obrazů přináší silné poselství, vychází z vynikajících hereckých výkonů, v jejichž čele stojí talentovaná Armik Ghabirian. Ta sice do produkce Leakage vstoupila s minimálními hereckými zkušenostmi a bez předchozí zkušenosti s filmem, ale Iravanian je přesvědčená, že herečka byla správnou volbou – což se jí následně potvrdilo.

Reálná motivace filmu pochází z krátkého příběhu, který jsem napsala pro soutěž uspořádanou mým vedoucím kreativního psaní na Oxfordské univerzitě,“ vysvětluje Suzan Iravanian. V roce 2015 pak začala příběh rozšiřovat do scénáře celovečerního filmu. Navzdory tomu, že Teherán je světoznámým centrem íránského filmového průmyslu, Iravanian se rozhodla natáčet ve svém rodném městě Šírázu.

V počátku pracovala s nízkým rozpočtem, později se však setkala s oceňovaným režisérem, spisovatelem a producentem Majidem Barzegarem a Kavehem Farnamem, který je generálním ředitelem pražské produkční společnosti Europe Media Nest a také oceňovaným producentem.

Suzan Iravanian a její mezinárodní štáb, včetně libanonského kameramana Ramziho Hibriho, se konečně mohli soustředit na vyprávění příběhu o Foziyi. Příběhu o jejím boji s byrokracií, o složitých rodinných vztazích, o tajemné ztrátě manžela a o tom, co sama Foziye nazývá „zvláštním stavem“: o jejím těle vyrábějícím ropu.

Ropa ve filmu mimo jiné slouží jako neustále se opakující symbol světové posedlosti bohatstvím a komodifikací přírodních zdrojů. „Časem jsem se ujistila o tom, že ropa je jakožto nedostupná komodita tím, co otrávilo a metamorfovalo naše vnímání reality,“ říká Iravanian. „Pro mě je Leakage zkoumáním právě takových manipulovaných skutečností v rámci nejisté geografie a zranitelného společenství.“

 

Účast na festivalech

Během postprodukce (která se z části uskutečnila v Praze, včetně VFX z dílny studia Magiclab) byla ukázka z Leakage odprezentována v roce 2018 jako součást kategorie „Works in Progress“ na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kde se snímek poprvé setkal s evropským publikem.

V roce 2019 byl film vybrán do sekce Forum festivalu Berlinale, kde tak bude mít svou světovou premiéru. Kromě snahy o distribuci po celém světě je pro Leakage nejdůležitějším trhem ten íránský, kde jsou producenti odhodláni udělat vše pro získání potřebných vládních oprávnění a povolení pro vysílání. V ideálním případě by tak měl film íránskou premiéru na podzim roku 2019.

 

O režisérce

Suzan Iravanian se narodila se v roce 1985 v íránském městě Šírázu. Vystudovala bakalářský obor umění a architektura. Jeden magisterský titul obhájila v oboru Cult Film na Brunel University v Londýně, druhý pak v oboru filmová tvorba na Filmové akademii v New Yorku. Od roku 2009 se Iravanian podílí na produkci krátkých filmů. V roce 2015 začala pracovat na svém prvním celovečerním filmu Leakage. Je také spisovatelkou, fotografkou a grafičkou.

 

Filmografie

The 4th Character, 2009, 4 min., scénář, režie a střih. The Floating Volume (Hajme shenavar), 2009, 10 min., scénář, režie a střih. Songs from the Layers of Language, 2009, 20 min., scénář, režie a střih. Found Its Way (Sakhtarhaye napeyda), 2013, 60 min., dokument., vedoucí střihu. Leakage (Nasht), 2018, 104 min., scénář, režie a střih. The Hybrids, 2018, 60 min., dokument, režie a střih.

Leakage | Nasht | Iran | 2018 | 104 min

Obsazení

Armik Gharibian | Foziye

Ziba Eslamloo | Jale

Hasti Khaledi | Leila

Saeed Saeedy | Saeed

Mohammad Saleh Ghetmiri | Mohammad

Keyvan Gharaee Nezhad | Ahmadshah

Režie | Suzan Iravanian

Scénář | Suzan Iravanian

Kamera | Ramzi Hibri, Sajad Avarand

Střih | Majid Barzegar, Suzan Iravanian

Mikrofonisté | Sasan Kaveh, Soroush Zahedi

Mistr zvuku | Amir Hossein Ghasemi

Kostýmy a kulisy | Keyvan Gharaee Nezhad

Make-up | Leila Naghdi Pari

Koordinátorka produkce | Gabriela Daniels

Produkce | Mahnaz Kheshti, Zahra Showkat

Producenti | Majid Barzegar (Rainy Pictures Production), Kaveh Farnam (Europe Media Nest s.r.o)

Formát natáčení | 2K

Formát promítání | DCP

Zvuk | 5.1 Surround

Poměr | 16:9

PR kontakt

Sales

Marie Barvínková | Creative Whatever

marie.barvinkova@creativedock.cz

Tel +420 774 835 661

Tereza Vaisová | Creative Whatever

tereza.vaisova@creativedock.cz

Tel +420 731 317 720

Gabriela Daniels | Koordinátor Produkce

gabriela.daniels@medianest.net

Tel +420 732 830 411