Syn-Matka

Synopse

Leila je svobodná, pracující máma, se 2 dětmi, holčičkou Mounes 2 a hochem Amiralim 12.

Továrna, pro kterou pracuje, čelí bankrotu a mnoho lidí je propuštěno. Kazem, řidič továrního autobusu, navrhuje Leile manželství, ale ta jeho podmínky nepřijímá. Kazem má totiž dceru ve stejném věku jako Leilin Amirali a tradice zakazuje, aby žila ve stejném domě s nevlastním bratrem. Leila je nakonec vyloučena z továrny poté, co ji a Kazema její kolegové obviňí z nepřijatelného chování. Leile se nedaří najít nové zaměstnání a docházejí jí peníze. Kazemova známá Bibi, školnice ze školy pro neslyšící, přemlouvá Leilu, aby si vzala Kazema, aby tím ukončila své problémy, a navrhuje, aby Amirali zůstal s ní v internátní škole neslyšících, dokud Kazem nepříjme Amiraliho zpět domů. Leila nakonec souhlasí a vzdává se vlastního dítěte.  Amirali musí předstírat, že je němý a hluchý.   Po několika měsících však ze školy utíká, aby našel svou matku, ale potká nejdřív Kazema. Kazem však žádá Amiraliho, aby přemýšlel o budoucnosti své rodiny. Amirali se musí rozhodnout….

Vyjádření režisérky: 

Morální závazek k tradici v mnoha situacích může být velmi krutý a velmi účinný. Leila nemá jinou možnost. Její život jí nepatří úplně. Musí žít tak, jak to po ní společnost vyžaduje. O jejím osudu rozhoduje tradice. V tomto vztahu „Syna-Matky” se snažím ukázat kritický pohled na naše tradice a hodnoty, které na nás byly uvaleny. Stali jsme se nástroji vlastního útlaku.

 

O filmu

Celovečerní debut Mahnaz Mohammadi je zároveň jemný a krutý, stejně jako jeho protagonisté. Upřímný obraz srdcervoucí reality, soustředící se kolem žen dodnes bojující za svá práva, a vykreslující jak mohou být rodiny rozbyty kvůli stále přetrvávajícím zastaralým sociálním normám, které vyplývají z patriarchátu a ortodoxního náboženství.

Mohammadi má historii přílišné „upřímnosti“, za což zaplatila pronásledováním a výslechy  íránskými úřady, bylo jí zakázáno vycestovat do zahraničí a byla opakovaně uvězněna. Natočen podle scénáře renomovaného filmaře Mohammada Rasoulofa je film Son-Mother neméně provokativní nebo sociálně kritický než její předchozí dokumentární tvorba.

„Tragédie je to, co definuje mnoho životů lidí na Blízkém východě, každý z nás zažil nebo zažívá tragické události. V Son-Mother se zabývám otázkou, co je každý z nás schopen udělat, abychom se vyhnuli tragédii. “- Mahnaz Mohammadi

Film je rozdělen na poloviny. První z nich, nazvaná Syn, se ve skutečnosti zaměřuje na matku Leilu, která se snaží převzít kontrolu nad životem její rodiny a nakonec je nucena vzdát se přísné tradici a opustit svého syna, Amira, na dobu neurčitou. Druhá polovina, nazvaná Matka, se točí kolem Amira, který je nucen čelit obrovské zodpovědnosti, již jako dvanáctiletý hoch.

Mahan Nasiri byl po dlouhém hledání obsazen jako tvrdohlavý Amir, zatímco Raha Khodayari byla ideální volbou pro roli jeho matky, Leily.   Polapen univerzálním příběhem o přežití a hledání lepšího života, se zkušený producent Farzad Pak rozhodl pomoci proměnit scénář na film. Rasoulof, který se také ujal role poradce a producenta, přivedl k filmu známého kameramana Ashkana Ashkaniho, který již pracoval na jeho předchozím filmu „Neústupný“ z roku 2017.

Kaveh Farnam, generální ředitel Europe Media Nest, uzavírá trojici producentů. Česká společnost se dlouhodobě snaží „vybudovat most mezi českou a íránskou kinematografií,“ říká Farnam, který také pomohl propojit filmový štáb s Magiclab, vedoucím pražským postprodukčním studiem, které dodělávalo colour-grading a VFX. Zvuk byl dokončen ve studiu Bystrouška v Praze.

 

O režisérce

Iránská režisérka Mahnaz Mohammadi je známá svými provokativními dokumenty o sociálních otázkách, stejně jako jejím neúnavným aktivismem,  psalo se o ní v médiích jako jsou The Guardian, Hollywood Reporter nebo Variety a byla podpořena  Amnesty International a French Directors Guild (Société des réalisateurs de films).

V roce 2003 Mohammadi napsala a režírovala svůj první krátký dokument Ženy bez stínů. Na mezinárodních filmových festivalech okamžitě získala pochvalu za její zobrazení bezdomovců a opuštěných žen ve státem chráněném azylovém domě.  Ve svých dalších filmech pokračovala v dokumentování každodenního života a boji za lidská práva.

Oceněný celovečerní dokument Travelogue byl natočen ve vlaku, který jede z Teheránu do Ankary, kde se Mohammadi ptala cestujících na důvody, které je přiměly uprchnout ze země. Film měl premiéru v roce 2010 v Paříži na akci „Den v Teheránu“ ,  které se zúčastnili i režiséři, což se stalo jedním z důvodů, proč íránské úřady zakázaly Mohammadi opustit zemi a točit další filmy.

Populární aktivistka za práva žen také přispěla k dokumentárnímu filmu Rakhshan Bani-Etemad „We Are Half the Iran´s Population“, který líčí požadavky íránských žen v prezidentských volbách v roce 2009.

„Svými filmy se snažím nastavovat zrcadlo lidem, říkat jim: Podívejte se, jak žijete svůj život. Je to správná cesta? Takhle chcete žít? “- Mahnaz Mohammadi

V té době, byla Mohammadi již považována za veřejného nepřítele, její pas byl konfiskován a její byt byl prohledán. Úřady zabavily její práci a filmové vybavení spolu s jinými osobními věcmi, zatímco jí zakázaly práci filmařky. Několik jejích filmů bylo v Íránu také zakázáno.

V roce 2011 hrála v dramatu Rezy Serkaniana „The Momentary Marriage“ a byla pozvána na 64. filmový festival v Cannes, ale nemohla se zúčastnit. Řecký režisér Costa-Gavras přečetl dopis, který poslala, včetně slavných slov: „Jsem žena, jsem filmařka, dva dostatečné důvody k tomu, abych se v této zemi provinila.“ V červnu byla zatčena a uvězněna v neslavném Evin Vězení v Tehránu. O měsíc později byla propuštěna na kauci.

Dne 7. června 2014 byla Mohammadi znovu zatčena a čelila pětiletému trestu odnětí svobody za „ohrožení národní bezpečnosti“ a distribuci „anti-režimové propagandy“. Státní úřady ji obvinily z práce s BBC Persia, al-Jazeera English a dalšími mezinárodními sítěmi a médii: obvinění, které se více či méně rovná špionáži v íránském právním systému. Mohammadi popírá, že by někdy pracoval s některým z uvedených médií.

The French Directors Guild zahájili petici, která žádala Mohammadiho vydání, prvními signatáři byli Costa Gavras, Gilles Jacob, Reza Serkanian a Bertrand Blier. Po dvou letech byla propuštěna díky svému kamarádovi, slavnému íránskému herci a pokračovala v práci na svém prvním celovečerním filmu spolu s Mohammadem Rasoulofem.

 

Profily
Kaveh Farnam

Producent Kaveh Farnam, generální ředitel Dubajské Advanced Media a filmový nadšenec.

Jeho vášeň pro film ho dovedla až do České republiky, kde založil Europe Media Nest s.r.o. s posláním produkovat filmy, podporovat mladé talentované a nezávislé filmové tvůrce a sponzorovat filmové festivaly a události, které by vrhly světlo na skutečný a pravdivý obraz současného Íránu.

Co-produkoval „NEÚSTUPNÝ“ Režie Mohammad Rasoulof – vítěz sekce Un Certain Regards na filmovém festivalu v Cannes 2017. „OBYČEJNÝ ČLOVĚK“ (2015) – ocenění Sepanta na MFF San Francisco. „LIKE MY NAME PEGAH“ (2018) – režie Soudabeh Beizaee – oceněno nejlepším dokumentem roku v Iran Cinema House. „LEAKAGE“ (2018) režisérky Suzana Iravaniana – představeno na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 2018 v sekci Works in Progress a premiéra v sekci Forum Berlin 2019. Mezi jeho nejnovější projekty patří celovečerní film „SON-MOTHER“ (2019) a dokument „NONE OF Your BUSINESS“ (2019).

 

Mohammad Rasoulof

Nezávislý režisér, spisovatel a producent. Mohammad Rasoulof začal s natáčením dokumentárních a krátkých filmů. Jeho první celovečerní film The Twilight (Gagooman) měl premiéru v roce 2002 a získal ocenění za nejlepší film na filmovém festivalu Fajr v Íránu. Poté, co v roce 2005 vydal svůj druhý film Železný ostrov (Jazireh Ahani), čelil íránské cenzuře a jeho další práce byla omezena úřady. Od té doby natočil pět celovečerních filmů, které byly v Íránu zakázány. Později mu bylo i zakázáno cestovat do zahraničí.

V roce 2010 byl zatčen při natáčení, odsouzen na šest let vězení. To bylo později sníženo na jeden rok a Rasoulof byl propuštěn na kauci. Stále čeká na provedení trestu. Od té doby získal mnoho mezinárodních ocenění, včetně režijní ceny za Sbohem (Bé Omid é Didar, 2011), ceny FIPRESCI za Rukopisy Don’t Burn (Dast-Neveshteha Nemisoozand, 2013) a Neústupný (Lerd, 2017) v kategorii Un Certain Regard na filmovém festivalu v Cannes.

 

Askhan Askhani

Je považován za jednoho nejlepších íránských kameramanů, pracoval na více než 30ti krátkých a hraných filmech. Získal ocenění za nejlepší kinematografii na Teheránském festivalu krátkých filmů a Mezinárodním festivalu krátkých filmů Évora. Jedním z jeho nejúspěšnějších spoluprací byl film Mohammada Rasoulofa Neústupný, který byl vytvořen ve spolupráci s Europe Media Nest a studii Magiclab a Bystrouška. Produkce a postprodukce na Son-Mother částečně propojila stejný štáb opět v roce 2018, aby vytvořila podmanivý film, o kterém Ashkani říká, že je „blízký jeho srdci“.

 

Farzad Pak

Producent, dlouholetý člen Asociace nezávislých íránských producentů a šéf produkční společnosti Filminiran. Během své dvacetileté kariéry v dokumentárním a filmovém filmu pracoval v íránské i mezinárodní produkci od dokumentu o hedvábné cestě Joanny Lumley k válečnému dramatu Costanzy Quatriglio – Like Like My Son (Sembra mio figlio), který vyšel v roce 2018 jako italský film v chorvatské a belgické koprodukci.

Pesar – Madar | Irán | 2019 | 102 min

Režie Mahnaz Mohammadi

Obsazení

Raha Khodayari | Leila

Mahan Nasiri | Amir

Reza Behboodi | Kazem

Shiva Ordooie | School Principal

Maryam Boubanii | Bibi

Štáb

Scénář | Mohammad Rasoulof

Kamera | Askhan Askhani

Střih | Mohammadreza Muini

Make-up | Mehrdad Mirkiani

Návrh kostýmů | Siamak Karinezhad

Mistr Zvuku | Ensieh Maleki

Hudba | Amir Molookpour

Zvuk | Hasan Shabankareh

Produkční | Vahid Moshari

Koordinátor postprodukce | Gabriela Daniels

Postprodukce & VFX | Magiclab, Roashana Studios

Zvukové Studio | Moon Studio, Bystrouška Studio

 

Producent Kaveh Farnam (Europe Media Nest), Mohammad Rasoulof, Farzad Pak (Filminiran)

Technické detaily

Shooting format | 4k ProRes

Screening format | 2k

Audio | 5.1

Aspect Ratio | Flat

Framerate | 24

Jazyk | Perština

Titulky | Anglické

Kontakty

Sales

Gabriela Daniels

gabriela.daniels@medianest.net

Tel: +420 732 830 411

 

Europe Media Nest s.r.o.

Štítného 591/7, 130 00, Prague, CZ

www.medianest.net

Press

Tereza Vaisová

media@creativedock.cz

Tel: +420 774 835 661, +420 731 317 720

 

Creative Dock

Zubatého 295/5, 150 00, Prague, CZ

www.creativedock.com